Τίτλος: Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.)
Ερώτηση:
Απάντηση:
Η Α.Ε. είναι εταιρεία, της οποίας το κεφάλαιο είναι διαιρεμένο σε μετοχές. Σύμφωνα με το Εμπορικό Δίκαιο η Α.Ε. είναι πάντα εμπορική εταιρεία ακόμα και όταν δεν ασκεί εμπορία. Για τη σύστασή της πρέπει να είναι συγκεντρωμένο το κατώτατο όριο μετοχικού κεφαλαίου, 25.000 ευρώ σύμφωνα με το άρθρο 15 του Νόμου 4548/2018, ΦΕΚ Α' 104/2018.
Η Ανώνυμη Εταιρεία μπορεί να ιδρυθεί από ένα ή περισσότερα πρόσωπα ή να καταστεί μονοπρόσωπη με τη συγκέντρωση των μετοχών σε ένα μόνο πρόσωπο. Σύμφωνα με το νόμο είναι δυνατή η σύσταση ανώνυμης εταιρείας από ένα πρόσωπο το οποίο θα είναι ο μοναδικός μέτοχος ή θα κατέχει τη συντριπτική πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου. Η μονοπρόσωπη εταιρεία περιορίζει τον επιχειρηματικό κίνδυνο. Η Ανώνυμη Εταιρεία πρέπει να διατηρεί ορισμένες διατυπώσεις δημοσιότητας, οι οποίες προστατεύουν τους καλόπιστους τρίτους και τους συναλλασσόμενους. Μέσα σε αυτές είναι η δημοσίευση στο Γ.Ε.ΜΗ. των ετήσιων και ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων που καταρτίζονται, ελέγχονται και εγκρίνονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4308/2014 και σύμφωνα με κάθε άλλη ειδική διάταξη που ρυθμίζει τα ζητήματα αυτά. Στις Α.Ε. το εταιρικό κεφάλαιο διαιρείται σε ίσα μέρη, τις μετοχές, οι οποίες είναι πάντοτε ονομαστικές, και μεταβιβάζονται ελεύθερα, εκτός αν το καταστατικό υποβάλλει το μεταβιβαστό σε ορισμένους περιορισμούς («δεσμευμένες μετοχές»). Κάθε μέτοχος ευθύνεται μέχρι και το ποσό της εισφοράς του.
Η διαδικασία σύστασης και έναρξης των Α.Ε., σε περίπτωση που δεν επιλεγεί το πρότυπο καταστατικό μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Μίας Στάσης e-ΥΜΣ, γίνεται από Συμβολαιογράφο ΥΜΣ (άρθρο 1 παρ.3 της ΚΥΑ 63577/2018) , στην οποία υποβάλλονται τα ίδια δικαιολογητικά που απαιτούνται και για την ίδρυση Ο.Ε./Ε.Ε., καθώς και επιπλέον: α) το αποδεικτικό πληρωμής του τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού (1/1000 του Κεφαλαίου).
Μετά από επικοινωνία με το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και αναλόγως του τομέα δραστηριοποίησης του ενδιαφερόμενου, θα πρέπει να προσκομισθεί άδεια λειτουργίας ή εγκατάστασης, ειδική άδεια ασκήσεως επαγγέλματος (όπου απαιτείται), δήλωση για μηχανολογικό εξοπλισμό.